3 největší chyby při hubnutí

Hubnutí je tématem každého ročního období, a jara obzvlášť. A tak návodů, rad a tipů na hubnutí není nikdy dost. Nejde však jen o to, co děláte při hubnutí správně. Vaši snahu totiž můžou zhatit i postupy, které jsou z principu špatné, jednoduše chyby při hubnutí. Můžete se pak snažit, jak chcete, a výsledky ne a ne přijít.

Vyhněte se při hubnutí zásadním chybám, zvýšíte své šance na úspěch a naopak snížíte šance jo-jo efektu. Vyhněte se nesprávným postupům, které lze bohužel pozorovat častěji, než by bylo zdrávo. Eliminujte ze svého dietního plánu několik zásadních chyb. O jaké chyby jde? To se dozvíte na řádcích níže.

1. Příliš mnoho omezování, příliš mnoho stresu

Hubnutí je pochopitelně otázkou stravy, avšak pokud jde o přísnou dietu, hubnutí úspěšné nebývá. Jídelníček by měl být vždy pestrý a vyvážený, jedině takový jídelníček je zdravý. A člověk by měl jíst zdravě i při hubnutí.

JAK ZHUBNOUT
S keto dietou zaručeně zhubnete, jelikož je postavena na biochemických procesech v organismu (viz video). Důležité je, abyste pořád byli ve stavu ketózy. Nenechte se odradit cenou balíčků, vyjde vás to mnohem levněji než opakované kupování neúčinných produktů. Zjistěte, kolik potřebujete zhubnout a přečtěte si návod, jak začít.
Prodejci keto dietyKetoDietKetoMixChiaShake
Chci zhubnoutDo 5kgDo 10kgDo 15kgNad 15kg
Jídla na hubnutíDietní snídaněDietní obědDietní dezertyDietní těstovinová jídlaLow carb pečivo
Krabičková dietaZdravé stravováníMyChef KitchenNutric BistroChytrý jídelníček
Zkušenosti s keto dietou28 denní deník hubnutí
Výživovo na hubnutí doporučuje keto dietu. Pokud ale z různých příčin chcete dát přednost práškům, tak vězte, že prášky na hubnutí mají pouze podpůrný efekt a neudělají to za vás. Účinné mohou být pouze v kombinaci s vyváženým jídelníčkem a pravidelným pohybem.
Přípravky na hubnutíBlokátor hladuDietní těstovinyPilulky na hubnutíNízkokalorické sladidloSpalovač tukůSirupy bez cukruKáva a čaj na hubnutíNízkokalorické dresinky

Přísné nebo jednostranné diety jednoduše nefungují, rozhodně ne dlouhodobě. Ani hubnutí by nemělo znamenat přílišné omezování, protože nikdo z nás nemá tak silnou vůli, aby se dlouhodobě vydržel omezovat. Pokud se v rámci hubnutí omezujeme, po ukončení této omezovací diety budeme možná lehčí, ale kilogramy se záhy vrátí. Hned, jakmile se přestaneme omezovat, přestaneme také hubnout – a začneme tloustnout. To je jo-jo efekt. Chyby při hubnutí se nezřídka projeví právě jo-jo efektem.

Pohoda při hubnutí
Pohoda je důležitá i při hubnutí, stres naopak škodí

Je tu ještě jeden faktor, který souvisí s omezováním. Tímto faktorem je stres. Pokud hubnutí bude původcem stresu, nemůže být úspěšné. Při stresu se organismus nevěnuje naplno zažívání, nevstřebává dost živin, činnost žaludku a střev je oslabená (více se dozvíte v článku Zdravá strava a stres: to nejde dohromady!)

Při stresu nemůžeme dosáhnout ani vysněné postavy tak, aby to bylo zdravé.

  • Nestresujte se proto příliš razantním hubnutím.
  • Neomezujte se příliš ve svých zvyklostech, protože je to pro organismus příliš stresující. Jděte raději cestou postupných a dlouhodobě udržitelných změn.
  • Nezlobte se sami na sebe kvůli případným prohřeškům, naopak. Raději si občas dopřejte něco nezdravého a dobrého, avšak v menším množství. Hledejte zdravé alternativy nezdravých potravin a jídel. Existují!
  • Nevažte se každý den, nečekejte změny okamžitě. Váha vás může zbytečně stresovat. Při hubnutí nejde jen o množství shozených kilogramů, ale také o změnu poměru svalů a tukové tkáně. Změna k lepšímu se může projevovat i mírným nárůstem hmotnosti, protože svaly jsou těžší než tuk.

2. Chyby ve stravování a v jídelníčku

V předchozím bodě jsme upozorňovali na pestrý a vyvážený jídelníček. Zdravé stravování je také pravidelné. Při hubnutí se paradoxně doporučuje jíst častěji tak, aby člověk nepociťoval hlad. Dle této teorie tak metabolismus neustále pracuje a tělo se věnuje zažívání, vstřebávání živin a spalování tuků.

Opakem je tzv. přerušovaný půst, který je založený právě na tom, že organismus vždy nějakou dobu hladoví. Jde o sled hladovění a dobu věnovanou jídlu, založený na myšlence, že pokud se organismus věnuje trávení, nemá tolik prostoru pro spalování tukové tkáně (více o přerušovaném půstu tady).

Jakkoli, přerušovaný půst má u některých své výsledky, zatímco někomu vůbec nevyhovuje.

Zdravá strava a hubnutí
Zdravá strava, pestrý a vyvážený jídelníček – i to patří k hubnutí

Vše je individuální, i při hubnutí, přesto se dá řídit některými výživovými radami a upozorněními na chyby v jídelníčku. Mezi ty nejčastější patří zákaz tuků, velké dávky sladkého ovoce nebo nedostatek tekutin…

Zákaz tuků

Dříve se tradovalo, že tuk je nepřítel a pokud se máme zbavit vnitřních tuků, je potřeba zbavit se i těch vnějších. Tento mýtus již byl překonán. Ani při hubnutí se nedoporučuje zcela eliminovat tuky. Jsou totiž tuky nezdravé a tuky zdravé, obsahují esenciální mastné kyseliny, které lidský organismus nezbytně potřebuje pro své fungování.

Rozhodně neplatí, že jídelníček na hubnutí by měl sestávat pouze z tzv. light potravin, tedy potravin s minimálním obsahem tuku. Naopak, třeba takové ořechy, semínka nebo avokádo, potraviny, které fungují jako zdroj prospěšný tuků, nám v rozumném množství budou užitečné i při hubnutí.

Velká dávka sladkého ovoce

Zatímco tuky při hubnutí v jídelníčku minimalizujeme, sladkého ovoce jíme více, než je ku prospěchu.

Ovoce, a také zelenin,a je jistě nedílnou součástí zdravého jídelníčku. Je bohatým zdrojem živých enzymů, vitamínů, minerálů a vlákniny. To vše přijde vhod i při hubnutí. Většina druhů sladkého ovoce je však tvořena jednoduchými cukry. S cukry je to podobně jako s tuky. Přírodní ovocné cukry nejsou sami o sobě špatné, naopak, problém nastává, pokud jich jíme příliš mnoho. Při hubnutí se doporučuje konzumovat ovoce v první půli dne, v druhé půli pak raději zeleninu. I některé druhy zeleniny však obsahují velkou dávku cukrů, například kukuřice, zelený hrášek nebo karotka.

Vybírejte si proto druhy zeleniny s vyšším podílem vody.

V poslední době se při hubnutí s oblibou uplatňují smoothies. Často obsahují koncentrovanou energii z ovoce, vyplatí se proto smoothie naředit vodou. Při hubnutí přijdou vhod spíše než čistě ovocné smoothies smoothies kombinující ovoce a zeleninu.

Tady je malá inspirace a recepty, které by se vám mohly hodit:

Nedostatek tekutin

Lidský organismus potřebuje pro své fungování dostatek tekutin, které je třeba přijímat ve stravě. I nápoje řadíme ke zdravé stravě, přestože tím nejzdravějším nápojem vůbec je čistá pramenitá voda, která neobsahuje vůbec žádné kalorie.

Voda je nezbytná pro většinu biochemických reakcí probíhající uvnitř lidského děla, i pro metabolické a zažívací pochody, detoxikaci nebo hubnutí. Voda navíc pomáhá zasytit žaludek, někdy opravdu platí že „hlad je převlečená žízeň“.

Pro rovnováhu tekutin v těle je nezbytná sůl, ovšem jenom do určité míry. Naprostá většina lidí přijímá tolik soli, že škodí. To platí i pro hubnutí. Více v článku: Sůl je nad zlato, ale nesmí jí být moc. Jak méně solit?

Sport a hubnutí
Hubnutí? Bez sportu to zdravě prostě nepůjde

3. Málo nebo moc pohybu

Je jisté, že pohyb ke zdravé životosprávě prostě patří. Pohyb samozřejmě patří také k hubnutí, zdravě shodit kila bez pohybu nejde. Není však pohyb jako pohyb. Některé sporty totiž podporují budování svalové hmoty, její přírůstek se projeví i přírůstkem na váze. Ke spalování tuků navíc dochází především v optimální tepové frekvenci.

Pokud chcete hubnout, hlídejte si tepovou frekvenci a vybírejte si ty správné sporty – více se dozvíte v článku: Který sport je nejlepší pro hubnutí?

Ani ve sportu neplatí okřídlené: „čím víc, tím líp“. Mnohem efektivnější než jednorázový, vysoce intenzivní nebo dlouhý tréning bude více tréningů v rozumných dávkách a intervalech. Nejenže tak bude hubnutí úspěšnější, ale zlepší se tak i vaše fyzická kondice a předejdete riziku možných zranění.

7 DETOXIKAČNÍCH DIET, SE KTERÝMI ORGANISMUS PROČISTÍTE NEJRYCHLEJI

Tělo se zanáší toxiny a nečistotami i tím, co jíme. Potraviny jsou plné postřiků, těžkých kovů, barviv, aromat a konzervantů. tyto diety vám pomohou tělo rychle pročistit a navíc si pochutnáte. Pamatujte: jíst se zdravě, pestře, čerstvě a lokálně.
Dieta a detox podle Mačingové
Javorová dieta: detoxikace celebrit
Domácí krabičková dieta s jídelníčkem pro zdravé hubnutí
Rýžová dieta – přesný manuál
Jak nastartovat hubnutí? Pomůže i detoxikace
Zhubnout – nejčastější novoroční předsevzetí. Ale jak na to?
3 největší chyby při hubnutí
5/5 - (1 vote)
Jsou mi blízké tradiční východní přístupy a alternativní medicína, na druhé straně s nadšením sleduji poslední objevy vědy. Věnuji se aromaterapii a relaxačním technikám. Těším se z krás přírody. Miluji vše živé, zvláště osobité kočky a věrné psy. Vyznávám zdravý životní styl, ráda si vychutnám dobré a výživné jídlo. Přínosy detoxikace oceňuji na vlastní kůži.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..