Tipy, jak vybrat správný spalovač tuků. Druhy, složení, zkušenosti i doporučení

Všichni takové známe. Lidi, kteří se cpou večer čokoládou bez výčitek a strachu z přibývajících kilogramů. Jakoby každou tabulkou byli více ve formě. To ale nelze říci o smolařích, kteří každý den vedou neúprosný boj s ručičkou na váze a vlastním sebezapřením. Přiberou doslova i ze vzduchu, nemluvě o malém kousku sladkého pokušení. Vinu často svalují na genetiku, ovšem ani metabolismus není nevinný. Zatímco v jednom organismu pracuje rychleji, u jiných lenoší podstatně více. Zefektivnit metabolismus, a tudíž podpořit spalování tuků, můžeme řadou způsobů. Včetně pohybové aktivity a vybraných potravin velmi dobře funguje i spalovač tuků. Právě jemu se budu věnovat v následujících řádcích. Přiblížím vám nejen princip fungování, složení, ale také jednotlivé druhy a zkušenosti uživatelů.

Co je to spalovač tuků?

Doplněk výživy složený z jedné nebo více látek, které přispívají ke zvýšení energetického výdeje, podpoře metabolismu a oxidaci tuků během cvičení. Zatímco sportovcům dodá energii, jednotlivcům s vyšší tělesnou hmotností pomůže zpomalit ukládání tuků, a tak se přiblížit k vysněné hmotnosti. K dispozici je ve formě tablet, tekutiny nebo prášku. (7)

PRODEJ SPALOVAČŮ TUKŮ
L-karnitin
Heat
Kofein
Synefrin
eSlim
CLA
Zelený čaj

Energetický výdej

Spalovač tuků je sice dobrou pomůckou při hubnutí, ovšem dokud neupravíte svůj jídelníček a nezačnete se cvičením, výsledek nečekejte. Základem úspěchu je energetická bilance. Ta se odvíjí od množství přijaté a vydané energie. Na to, aby váš energetický příjem převýšil výdej, a vy jste začali přibírat, nemusíte ani moc sníst. Stačí, když máte sedavé zaměstnání a minimální pohyb. Vaše tělo tak potřebuje k fungování malé množství energie, vzhledem k tomu nedochází ke spalování tuků, ale právě naopak, k jejich ukládání ve formě tukových zásob. (1)

Spalování tuků je přímo závislé na energetickém deficitu. Pro hubnutí je důležité přijímat méně kalorií, než kolik dokážete vydat. Z tohoto důvodu byste měli svůj jídelníček a životní styl přizpůsobit reálnému energetickému výdeji organismu. (2)
Spalovač tuků funguje jako jakýsi doplněk, k tomu, abyste zhubli, musíte upravit svůj jídelníček a zapojit pohybovou aktivitu.
Při hubnutí nezapomínejte na úpravu jídelníčku a pohybovou aktivitu

Jak se dostat do energetického deficitu?

Každý organismus funguje jinak. Jeden potřebuje k činnosti svalů více energie, druhý zase méně. Energetické požadavky závisí jak na věku jednotlivce a životním stylu, tak na pohybové aktivitě. V případě, že celý den zahříváte kancelářskou židli a všude se vozíte autem, tak se při hubnutí trochu více potrápíte. Vaše tělo potřebuje na fungování přibližně 2 100 kJ. Tomuto číslu musíte přizpůsobit svůj energetický příjem, který nesmí být vyšší než uvedených 2 100 kJ. (1)

JAK ZHUBNOUT
S keto dietou zaručeně zhubnete, jelikož je postavena na biochemických procesech v organismu (viz video). Důležité je, abyste pořád byli ve stavu ketózy. Nenechte se odradit cenou balíčků, vyjde vás to mnohem levněji než opakované kupování neúčinných produktů. Zjistěte, kolik potřebujete zhubnout a přečtěte si návod, jak začít.
Prodejci keto dietyKetoDietKetoMixChiaShake
Chci zhubnoutDo 5kgDo 10kgDo 15kgNad 15kg
Jídla na hubnutíDietní snídaněDietní obědDietní dezertyDietní těstovinová jídlaLow carb pečivo
Krabičková dietaZdravé stravováníMyChef KitchenNutric BistroChytrý jídelníček
Zkušenosti s keto dietou28 denní deník hubnutí
Výživovo na hubnutí doporučuje keto dietu. Pokud ale z různých příčin chcete dát přednost práškům, tak vězte, že prášky na hubnutí mají pouze podpůrný efekt a neudělají to za vás. Účinné mohou být pouze v kombinaci s vyváženým jídelníčkem a pravidelným pohybem.
Přípravky na hubnutíBlokátor hladuDietní těstovinyPilulky na hubnutíNízkokalorické sladidloSpalovač tukůSirupy bez cukruKáva a čaj na hubnutíNízkokalorické dresinky

Pokud si během dne nesednete a šéf vás doslova uhání, jste na tom podstatně lépe. Vaše tělo vydá až 12 500 kJ denně, díky tomu si budete moci dovolit i více sníst. Samozřejmě, všeho s mírou. Opět nesmíte přijmout více kalorií, než dokážete vydat. V opačném případě můžete o energetickém deficitu pouze snít. (1)

Složení

Když už přibližně víte, jak funguje spalování tuků a kolik kalorií máte povoleno přijmout, pojďme trochu více do hloubky. Přečtěte si, z jakých látek bývají složeny spalovače tuků a které jsou pro vás ty nejvhodnější.

Kofein

Šálek kvalitní kávy odmítne jen málokdo. Kofein ukrytý v každém kávovém zrnku, zeleném čaji či guaraně dokáže zlepšit den, dodat energii a pořádně nakopnout. Ba co víc, je vědecky prokázáno, že zvyšuje oxidaci tuků během pohybové aktivity a zlepšuje kognitivní funkce. Podle experimentu publikovaného ve vědeckém časopise The American Journal of Clinical Nutrition byl energetický metabolismus u lidí, kteří pravidelně pili kávu s obsahem kofeinu, až o 21,5% vyšší ve srovnání s jednotlivci, kteří pili kávu bez kofeinu. (3)

Spalovač tuků s obsahem kofeinu má stimulující účinky, dodává energii a zvyšuje oxidaci tuků
Kofein se nachází nejen v kávě, ale také ve vybraných spalovačích tuků

Pro koho je vhodný spalovač tuků s obsahem kofeinu?

  • aktivní sportovce s cílem zvýšit výkon a vytrvalost
  • začínající sportovce před fyzickou aktivitou, tréninkem apod.
  • lidi s vyšší tělesnou hmotností, kteří mají dostatečnou fyzickou aktivitu, avšak chtějí zefektivnit proces hubnutí

Naopak není určen pro:

  • osoby s vysokým krevním tlakem a kardiovaskulárními onemocněními
  • těhotné a kojící maminky
  • jednotlivce do 18 let
TIP: Pro podporu spalování tuků se doporučuje přijmout 200 mg kofeinu denně. (4)

Katechiny

Najdete je v zeleném čaji, kde se vyskytují v pěti různých formách. Primárně mají funkci antioxidantů, které jsou prospěšné pro každý tělesný orgán. Včetně účinku na kardiovaskulární, cévní a nervový systém také vedou ke zvýšení oxidace tuků. Ve srovnání s kofeinem se však užívá podstatně větší dávka, 400 – 500 mg denně. Co se týče zvýšení výkonu a vytrvalosti, nebyly dosud zaznamenány žádné speciální účinky katechinů na uvedené oblasti. (4)

Pro koho je vhodný spalovač tuků s obsahem katechinů?

  • lidi náchylné k různým onemocněním za účelem zvýšení imunity
  • jednotlivce, kteří si chtějí vyformovat postavu a shodit pár kilogramů

Naopak není určen pro:

  • aktivní sportovce toužící podat maximální silový i vytrvalostní výkon
  • osoby s kardiovaskulárními problémy
  • těhotné a kojící maminky
  • jednotlivce do 18 let

L-karnitin

Poměrně známý spalovač tuků zajišťující přenos mastných kyselin do mitochondrií, čímž se podílí na oxidaci tuků. To ale není vše. Reguluje tvorbu energie, ba co víc, podporuje nárůst svalové hmoty a vytrvalost. Syntéza L-karnitinu probíhá v játrech a ledvinách, což však zdaleka nepokryje přiměřenou denní potřebu organismu. Zbytek je nutné přijímat z živočišných produktů, přičemž nejvíce L-karnitinu se nachází v hovězím mase. (4)

Výborným zdrojem L-karnitinu je jak hovězí, tak i vepřové maso
Maso je jedním z nejlepších zdrojů L-karnitinu

Pro koho je vhodný spalovač tuků s obsahem L-karnitinu?

  • vrcholové sportovce zaměřené na vytrvalostní sporty
  • lidi se zvýšenou hladinou cholesterolu
  • aktivní sportovce toužící po lepších výkonech

Naopak není určen pro:

  • jednotlivce trpící nadváhou až obezitou, kteří potřebují zhubnout větší množství kilogramů
  • děti do 18 let
TIP: Pro dosažení maximálního účinku musíte užívat L-karnitin dlouhodobě, minimálně 4 až 6 týdnů.
PRODEJ L-KARNITINU
Natural Nutrition
Chia Shake
KetoMix

Synefrin

Sloučenina obsažená v plodech pomerančovníku je náhradou efedrinu. Ten byl v roce 2004 zakázán, protože se prokázal jeho negativní vliv na lidský organismus. Synefrin nepředstavuje žádný zázrak, jelikož jeho přímý účinek na spalování tuků není dosud relevantně vědecky podložen. To se ale nedá říci o vlivu synefrinu na výkonnost jednotlivce, kterou potvrzuje randomizovaná studie zveřejněná v Journal of the International Society of Sports Nutrition. Počet opakování jednotlivých sérií během silového tréninku byl vyšší jak po užití samostatného synefrinu, tak po jeho kombinaci s kofeinem. (7)

Pro koho je vhodný spalovač tuků s obsahem synefrinu?

  • aktivní sportovce zaměřené na silové disciplíny
  • rekreační sportovní nadšence toužící po lepším výkonu

Naopak není určen pro:

  • obézní lidi s potřebou zhubnout větší množství kilogramů
  • osoby mladší 18 let
  • těhotné a kojící maminky
  • lidi s kardiovaskulárními onemocněními

Druhy spalovačů tuků

Ne každý spalovač tuků je stejný. Jednotlivé druhy se diferencují především formou (prášek, tablety, tekutina), složením, ale také funkcí. Na základě toho, jaký má vliv na jednotlivé orgány, rozlišujeme:

Termogenní

Obsahují složky schopné zvýšit produkci tepla v organismu, což se projeví nejen kapičkami potu na vašem čele, ale také nárůstem energetického výdeje a spalováním tuků. Zpravidla jde o látky stimulačního charakteru jako kofein, synefrin, kapsaicin a další. (8)

Zabraňující ukládání tuků

Jejich primární složkou je polysacharid chitosan. V lidském těle dokážou efektivně navázat tuky, v důsledku toho nedochází k jejich vstřebávání, ale vyloučení ven z těla. Svou sílu projeví i při problémech se zvýšeným krevním tlakem a cholesterolem. (8)

Spalovač tuků s obsahem chitosanu dokáže navázat tuky, čímž zabrání jejich ukládání
Spalovač tuků s chitosanem zabraňuje ukládání tuků

Regulátory štítné žlázy

V jejich složení dominuje látka forskolin, jejímž zdrojem je kopřiva indická. Spolu s dalším účinným regulátorem guggulsteronem, který se nachází v pryskyřici, urychluje činnost štítné žlázy, čímž podporuje spalování tuků. (8)

Komplexní

Představují jedno z nejefektivnějších řešení. Obsahují kombinaci několika látek od kofeinu až po L-karnitin, katechiny a mnohé další. Díky tomu uspokojí potřeby nejen sportovců, ale také lidí, kteří hledají účinný prostředek na podporu spalování tuku a úbytku hmotnosti. Slouží jako stimulanty, ale také potlačují chuť k jídlu. (8)

TIP: Neustálým hladovcům doporučuji komplexní spalovač tuků s obsahem kyseliny hydroxycitrónové, která pomáhá snížit chuť k jídlu.

Spalovač tuků pro ženy

I když je spalování tuků u mužů a žen velmi podobné, vyskytují se mezi nimi malé rozdíly. Podle výsledků výzkumu vědeckých pracovníků z Yale University mají ženy až o 15,6% větší touhu po jídle než muži. Vzhledem k tomu by měly sáhnout po spalovači tuků s obsahem látek, které podporují pocit plnosti (glukomanan, 5-HTP či nedávno legalizované CBD). Naopak nejsou pro ženy vhodné spalovače tuků s kofeinem, synefrinem a guaranou, jelikož se dokáže lépe vypořádat se stimulanty mužský organismus. (6)

Jak vybrat nejlepší spalovač tuků?

Na trhu jsou desítky kvalitních a účinných spalovačů, avšak ne každý je pro vás ten nejlepší. Před samotnou koupí si promyslete, co od spalovače tuků očekáváte. Chcete „machrovat“ před kámoši v posilce nebo se zbavit nechtěných kilogramů? Ať už je váš záměr jakýkoliv, vždy si pečlivě prostudujte složení, obzvláště pokud jste na něco alergičtí. Předejdete tak možným zdravotním komplikacím. O kvalitě a účinku vám něco napoví i recenze uživatelů. Pamatujte však, žádný spalovač tuků to za vás neodmaká. Pokud chcete zhubnout, musíte v první řadě upravit jídelníček a rozhýbat kosti. Teprve pak přijde výsledek, který vás určitě příjemně překvapí.

Zkušenosti uživatelů

Jste zvědaví, jaký spalovač tuků uživatelé chválí a se kterým mají naopak negativní zkušenost? Přečtěte si recenze uživatelů z diskusních fór a Heureky na vybrané spalovače tuků.

Účinným spalovačem tuků jak pro ženy, tak pro muže, u kterého jsem narazila na mnoho pozitivních recenzí, je komplexní spalovač tuků Nutrex Lipo 6. Rovněž jsem se setkala s velmi dobrými ohlasy u spalovačů tuků s obsahem L-karnitinu, které jsou zaměřeny spíše na podporu výkonnosti. Z tohoto důvodu je potřeba kombinovat je s pohybovou aktivitou.

Pozitivní zkušenost uživatelky se spalovačem tuků s obsahem L-karnitinu
Pozitivní recenze na Heurece

Zdroj: heureka.sk

Uživatelka je velmi spokojená se spalovačem tuků Lipo 6, který také doporučuje ostatním uživatelům
Pozitivní recenze a doporučení

Zdroj: heureka.sk

L-karnitin funguje pouze při pohybu, jeho hlavním úkolem je spotřeba tuku pro tvorbu energie pro svaly, tento proces funguje pouze při sportu. Možná bych spíše doporučila Nutrex Lipo 6 než karnitin, je to jeden z nejlepších spalovačů na trhu, kromě toho, že spaluje jako divý, tlumí i chuť k jídlu.“

Zdroj: Aysia, forum.zdravie.sk

Já mám teď L-karnitin + zelený čaj, užívám 2 tbl. 1,5 hod před cvičením a musím říct, že mám potom energii na celý den, je to fajn. 2 tbl. = 1 000 mg.“

Zdroj: Carey, forum.zdravie.sk

Jelikož nemají spalovače tuků na každého stejný účinek, nechyběly ani negativní zkušenosti. Z uvedených recenzí však nebylo zřejmé, co se za nedostatečnými účinky a nespokojeností uživatele skrývá. Příčin může být několik, ať už volba nesprávného spalovače tuků, málo pohybu nebo nekvalitní výrobek s nedostatečnou koncentrací jednotlivých látek. Z tohoto důvodu negativní recenze nebudu uvádět.

Časté otázky

K tomu, aby spalovač tuků skutečně splnil svůj účel a nezpůsobil ve vašem těle více škody než užitku, musíte vědět vše o jeho užívání, složení a účincích. Na škodu vám ale nebudou ani tipy na vhodné pohybové aktivity, kterými posílíte jeho účinek.

Která pohybová aktivita přeje spalování tuků?

Jak jsem již několikrát zmínila, spalovač tuků má pouze podpůrnou funkci. Důležitý je především vhodný jídelníček a pohybová aktivita. Podle informací Úřadu veřejného zdravotnictví České republiky dochází při fyzické aktivitě až k 95% ztrátě tuku, přičemž při dietě je to pouze 75%. K nejefektivnějším fyzickým aktivitám z pohledu spalování tuku patří aerobní pohyb, zejména plavání a běh. Doporučuje se min. 3 – 4 krát týdně v trvání 10 až 30 minut. (5)

Spalovač tuků není vše. Podpořit spalování tuků můžete také aerobní aktivitou
Aerobní aktivita podporuje spalování tuků

Mají spalovače tuků vedlejší účinky?

Výskyt nežádoucích vedlejších účinků se odvíjí jak od typu a koncentrace obsažených látek, tak od dávkování. Nejčastěji jsou způsobeny právě překročením doporučené denní dávky, případně užitím několika spalovačů s různým složením. V takových případech se může objevit nespavost, přílišná únava, nepřiměřené bušení srdce, problémy s vysokým krevním tlakem a žaludeční potíže. (4)

Kdy je nejlepší užívat spalovač tuků?

S přihlédnutím k tomu, že první účinky se často dostaví již po 30 minutách od užití, měli byste si ho dát půl hodiny až hodinu před tréninkem. Získáte tak potřebnou energii, která se projeví nejen na vašem výkonu, ale také váze.

Kde koupit spalovač tuků?

Spalovače tuků jsou dnes běžně dostupné v kamenných obchodech, ale i na internetu. V případě, že si opravdu potrpíte na kvalitu a cena pro vás není hlavním kritériem, doporučuji zajít do nejbližší lékárny. Erudovaný personál vám nejenže pomůže s výběrem, ale také vás seznámí s možnými vedlejšími účinky a dávkováním. Pro ty z vás, kteří aktivně sportujete a ve spalovačích tuků se alespoň trochu vyznáte, nakoukněte do některého z e-shopů s výživovými doplňky. Zboží máte zpravidla do 2-3 dnů doma, přičemž pokud vychytáte akci, nějakou tu korunu ušetříte k dobru.

PRODEJ SPALOVAČŮ TUKŮ
L-karnitin
Heat
Kofein
Synefrin
eSlim
CLA
Zelený čaj

Na pozoru se však mějte před e-shopy bez referencí a dostatečného popisu jednotlivých spalovačů tuků, které sice lákají cenami, ale o kvalitě a účincích produktů se mluvit nedá. Také se vyhýbejte bazarům a dalším inzertním portálům, kde inzerenti prodávají levné, avšak již rozbalené a často neúčinné spalovače tuků.

Pár slov na závěr

V současnosti o spalovače tuků rozhodně není nouze. Já upřednostňuji spíše spalovač tuků na přírodní bázi, avšak v dohledné době určitě vyzkouším i některý z těch komplexnějších s obsahem několika látek. Máte už s nějakými zkušenost? Napište nám o ní v komentáři pod článkem a pomozte tak i ostatním uživatelům správně se rozhodnout.

Zdroje:

(1) METABOLIZMUS A FYZIOLÓGIA VÝŽIVY – 8 KAPITOLA https://ulozto.sk/file/SuPh2H8K1/08-metabolizmus-a-fyziologia-vyzivy-str-301-330-pdf

(2) Wikipedia – Spaľovanie tuku. Dostupné na: https://sk.wikipedia.org/wiki/Spa%C4%BEovanie_tuku

(3) Hollands MA, Arch JR, Cawthorne MA. A simple apparatus for comparative measurements of energy expenditure in human subjects: the thermic effect of caffeine. Dostupné na: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7293955/

(4) ŠIRC, P. Bakalárska práca: Spalovače tuku. 2015. Masarykova univerzita, Lekárska fakulta. Dostupné na: https://is.muni.cz/th/uc4jc/Bakalarska_prace_-_Petr_Sirc.pdf

(5) ÚVZSR: Pohybová aktivita a vnútrobrušný tuk. 2018. Dostupné na: http://www.vzbb.sk/sk/poradna_zdravia/pohyb/pa_vnutrobrusny_tuk.pdf

(6) The 5 Best Fat Burners for Women [2021 Guide]. Dostupné na: https://www.discovermagazine.com/health/the-5-best-fat-burners-for-women-2020-guide

(7) Taking Fat Burners for Better Weight Loss Results. Dostupné na: https://www.verywellfit.com/fat-burners-proceed-with-caution-3121331

(8) Ako si vybrať spaľovač tukov? Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=8VEWW-8hW7E

5/5 - (1 vote)
Obdivovatelka přírody, milovnice čtyřnohých chlupáčů, a tak trochu introvertka. V životě se řídím mottem: ,,S úsměvem je den hezčí.“ Svými články se proto snažím nejen pomoci, ale také vykouzlit úsměv na tváři :)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..