Milujete chléb? 10 zdravějších verzí, za co ho vyměnit

0

Čerstvý chléb a pečivo by neměly dominovat ve vašem jídelníčku, pokud jste se vydali na dráhu redukční diety. Hubnutí není jednoduché, zvláště pokud milujete těstoviny, dezerty a zmíněný chléb. Nabízíme vám však náhradní alternativy, které ho dokážou chutně nahradit.

Křupavý chléb s máslem, solí a pažitkou. Nebo ještě hůře, bílé pečivo s nutelou. V jídelníčku na nás často číhají nástrahy, kterým se dá těžko odolat. Ale existuje řešení. Vyberte si z 10 alternativ klasického pečiva a hubnutí vám půjde snadněji.

ZDRAVÉ PEČIVO
Tmavý proteinový chléb
Semínkový keto chléb
Bezlepkový proteinový chléb
Cereální proteinový chléb
Proteinové houstičky
Proteinový croissant
Proteinová bageta

Maces jako náhrada chleba

Maces je bezkvasové pečivo vhodné i pro lidi s problémy se žaludkem. Je to tradiční potravina, kombinuje se se zeleninou, s pomazánkami, ale například i s lososem či šunkou. Obsahuje mouku, ale nepřipravuje se kvašením tak jako chléb. Nenafukuje, nezatěžuje trávení, zároveň zbaví vaše tělo cizorodých látek. Nestačí však klasický chléb zaměnit za maces a čekat, že automaticky zhubnete. Také obsahuje mouku, a tudíž sacharidy. Sníte ho však méně a nezpůsobí plynatost.

Knäckebrot

Někteří ho doporučují, jiní ho zatracují. Knäckebrot je podobně jako maces bezkvasové pečivo. Je to dehydratovaná forma výrobku z mouky. Pokud si ho dáte na snídani jako doplněk k míchaným vajíčkům a pouze jeden kousek, nic dramatického nehrozí. Uvědomte si však, že je malý a lehký a přitom obsahuje mnoho kalorií a má vysoký glykemický index. Nezasytí vás jako běžný chléb a můžete mít pocit, že jste vlastně nic nesnědli. Knäckebrot proto vždy konzumujte bohatě obložený, potřený krémovým sýrem, s plátkem šunky, listem salátu a cherry rajčaty.

Pita chléb

Tenký arabský pita chléb můžete naplnit kuřecím masem se zeleninovým salátem a vytvořit si tak perfektní chutný oběd, který vás zasytí. Vyberte si chlebíček ze žitné nebo špaldové mouky, doplňte ho lněnými nebo chia semínky. Obsahuje vitamíny skupiny B, E a minerální látky. Nehubne se z něj, ale je lepší alternativou klasického chleba a pečiva.

JAK ZHUBNOUT
S keto dietou zaručeně zhubnete, jelikož je postavena na biochemických procesech v organismu (viz video). Důležité je, abyste pořád byli ve stavu ketózy. Nenechte se odradit cenou balíčků, vyjde vás to mnohem levněji než opakované kupování neúčinných produktů. Zjistěte, kolik potřebujete zhubnout a přečtěte si návod, jak začít.
Prodejci keto dietyKetoDietKetoMixChiaShake
Chci zhubnoutDo 5kgDo 10kgDo 15kgNad 15kg
Jídla na hubnutíDietní snídaněDietní obědDietní dezertyDietní těstovinová jídlaLow carb pečivo
Zkušenosti s keto dietou28 denní deník hubnutí
Výživovo na hubnutí doporučuje keto dietu. Pokud ale z různých příčin chcete dát přednost práškům, tak vězte, že prášky na hubnutí mají pouze podpůrný efekt a neudělají to za vás. Účinné mohou být pouze v kombinaci s vyváženým jídelníčkem a pravidelným pohybem.
Přípravky na hubnutíBlokátor hladuDietní těstovinyPilulky na hubnutíNízkokalorické sladidloSpalovač tukůSirupy bez cukruKáva a čaj na hubnutíNízkokalorické dresinky

Bílkovinový chléb

Bílkovinový chléb, nazýván také večerní chléb, je alternativa klasického chleba, který však obsahuje více než 25% bílkovin rostlinného původu. Je skvělou variantou ke klasickému chlebu, protože má podobnou konzistenci i chuť, ale při redukci hmotnosti ho můžete jíst i večer. Má přibližně 8krát méně sacharidů než klasický pšenično-žitný chléb, více vás zasytí a pomůže vašim svalům růst ve spánku. Zakoupíte ho v pekárnách i prodejnách se zdravou výživou. Nepleťte si ho však s bezlepkovým chlebem, jde o dvě různé potraviny.

Bílkovinový chléb je vhodný i při hubnutí jako náhrada klasického chleba
Proteinový chléb bohatý na bílkoviny

Cizrnový chléb

Uvařenou cizrnu ve slané vodě krátce opražte na cibulce s trochou olivového oleje, přidejte syrové vajíčko, osolte, opepřete, přidejte mletou papriku a rovnoměrně rozdělte do máslem vymazané formy na muffiny. Pečte dozlatova. Vypadá to jako omeleta a chová se jako čerstvý chlebíček. Můžete ho sníst ještě teplý s pomazánkou s vyšším obsahem bílkovin, zkombinovat s libovou šunkou a obložit množstvím zeleniny. Nespotřebované chlebíčky můžete pár dní skladovat v lednici a v mrazáku vám vydrží i týden.

Rýžové chlebíčky

Nadýchané a lehké rýžové chlebíčky (známé spíše jako ,,polystyrenové“) sice působí dietně, ale není to úplně pravda. Jejich základní složkou jsou sacharidy, ale jsou na tom podobně jako knäckebroty. Pokud vás však přepadne vlčí hlad a máte chuť na chléb, vezměte jeden chlebíček, potřete ho cottage sýrem, přidejte pažitku, případně kousky grilovaného lososa či tuňáka z konzervy a zasytí vás. Určitě však ne každý den!

Kukuřičné plátky

Křehké plátky s různými příchutěmi jsou také často zaměňovány s dietními potravinami, ale obloukem se vyhněte například sýrovým verzím. Obvykle bývají vyrobeny z mixu kukuřičné mouky, rýžové mouky, pšenice či pohanky a mohou být chutnou alternativou ke krajíci chleba. Uvědomte si, že jeden takový plátek váží do 10 gramů a obsahuje okolo 40 kalorií (v závislosti na konkrétním produktu), a pokud ho doplníte vrstvou šunky, natenko nakrájenými kuřecími prsy upravenými na grilu nebo lososem se špenátovými listy, můžete si ho dát na svačinu a zasytí vás až do oběda.

Ovesné placky

Ovesné vločky obsahují množství minerálů a vlákniny, která je pro zdravé trávení nezbytná. Hrnek vloček smíchejte s hrnkem a půl vody, nechte chvíli odstát, přidejte vajíčko, lžíci nastrouhaného sýra, špetku provensálských bylinek a směs promíchejte. Vytvořte malé placky ve velikosti cookies a uložte je na plech vyložený papírem na pečení. Pečte dozlatova ve vyhřáté troubě na 200 stupňů. Budou suché a lámavé, podobné sucharům. Můžete je namáčet do dipu z bílého jogurtu nebo je konzumovat k míchaným vajíčkům. Skladujte je při pokojové teplotě maximálně dva dny, ale i tak jsou nejlepší čerstvé.

I zelenina může nahradit chléb
Zelenina jako zdravější náhrada chleba

Cuketové placky

Milujete chléb a bramboráky? Toto je něco mezi. Nastrouhejte cuketu na struhadle, osolte a nechte chvíli odstát. Rukou vyždímejte přebytečnou šťávu, přidejte 3 lžíce nasekaných slunečnicových semínek, jedno vejce, feta sýr podle chuti a konzervu tuňáka. Mokrýma rukama vytvořte tenké placky a pečte je na plechu vystlaném pečícím papírem asi 10 minut z každé strany. Výborně chutnají s tzatziki z řeckého jogurtu nebo obložené zeleninou s cottage sýrem.

Suchary

Pokud si neumíte představit, že byste se úplně vzdali chleba, vyměňte ho za suchar. Přestože je na obalu napsáno ,,dietní suchary“, neznamená to, že se z nich hubne. Jsou součástí dietní stravy při trávicích problémech, protože nenafukují a nezatěžují trávení. To jednotné číslo jsme nepoužili náhodou. Jeden suchar s avokádovou pomazánkou doplněný bílkovinami – například cottage sýrem či pomazánkou z tvarohu, vám neuškodí. Nesníte ho moc a s takovou chutí jako klasický čerstvý chléb a nezapomeňte, že jde vlastně o téměř totožný produkt, akorát je zbaven vlhkosti. Alternativou je například i grahamový rohlík zahřátý v topinkovači.

Závěr

Pokud úplně vynecháte pečivo ze stravy, nebudete mít vyvážený jídelníček, a to může mít negativní dopad na vaše zdraví. Myslete na to, že nejjednodušší je při dlouhodobé změně životního stylu vsadit na heslo: všeho s mírou.

K tématu úplného vynechání pečiva se vyjádřil výživový poradce Ing. Libor Javro:

,,V praxi se často setkávám s tím, že lidé při redukci hmotnosti až přespříliš vynechávají sacharidy, dokonce se jich až začnou bát. To není dobré, protože z velké pravděpodobnosti si zpomalí metabolismus a přestanou hubnout, což může způsobit jojo efekt nebo jiné zdravotní komplikace. Proto je velmi důležité vědět, kolik si můžete dopřát sacharidů při hubnutí.“

Máte tipy na vlastní náhrady pečiva? Nebo jak zvládáte návaly chutě na typické české delikatesy? Podělte se s námi v komentáři.

5/5 - (1 vote)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..