Low carb pizza. Recepty a tipy na přípravu různých druhů keto těsta

Nízkosacharidová nebo jinak nazývaná i low carb dieta se těší velké popularitě po celém světě. Omezit příjem sacharidů na minimum již není ani zdaleka tak těžké jako před několika lety. Stále více a více klasických potravin se dá nahradit stejně chutnou, avšak nízkosacharidovou alternativou. Jinak to není ani v případě pizzy, která je pro mnohé z nás jedním z nejoblíbenějších jídel. O to více potěší zpráva, že existuje její zdravější low carb verze. Přečtěte si, z jakých korpusů se dá připravit low carb pizza, v čem spočívají jejich výhody, nevýhody, včetně mých zkušeností a tipů na recepty.

Čím se odlišuje low carb pizza od té klasické?

Pizza, se kterou se můžete setkat v restauracích, rozhodně nenese přívlastek nízkosacharidová. Problémem není ani tak omáčka či použité suroviny, ale samotné těsto, tedy základní korpus. Na jeho přípravu se používá droždí v kombinaci s bílou moukou. Právě ta patří k moukám s nejvyšším obsahem sacharidů. Vzhledem k tomu ji low carb pizza neobsahuje. Těsto se často vyrábí z nastrouhané cukety, květáku, kuřecího masa nebo dokonce proteinového prášku. Díky těmto surovinám má několikanásobně nižší podíl sacharidů, čímž se stává vhodná pro lidi, kteří drží dietu nebo si hlídají linii. (3)

Low carb pizza má v porovnání s klasickou pizzou několikanásobně nižší podíl sacharidů a často vyšší podíl bílkovin a vlákniny.
Kousek low carb pizzy s mozzarellou

Typy těsta na přípravu low carb pizzy

Základem každé pizzy je dobré těsto. Možností, jak si ho připravit, resp. jaké suroviny použít, je nespočet. Několik z nich vám spolu s jejich výhodami a nevýhodami blíže představím. (1)

PROTEINOVÁ LOW CARB PIZZA
KetoMix pizza
Nízkokalorický kečup
KetoFit pizza
Pizza těsto
Rajčatová omáčka

Zeleninové těsto

Pokud máte vlastní zahrádku a máte rádi zeleninu, toto těsto bude pro vás jako stvořené. Protože se u nás na zahradě výborně daří cuketě, jednu malou jsem si utrhla a zkusila z ní připravit těsto. 100 g cukety obsahuje pouze 3 gramy sacharidů, což se se 75 gramy sacharidů v polohrubé mouce nedá srovnat. Rovněž můžete použít i květák, brokolici nebo lilek, které mají také velmi nízký podíl sacharidů.

Pizza s korpusem z květáku, strouhaného sýra a vajíčka
Low carb květáková pizza s kukuřicí

Uvedená zelenina však na těsto nestačí. Na to, abyste z něj dokázali vytvarovat tenkou placku, měli byste k ní přidat ještě vajíčko, ideálně se strouhaným sýrem. Protože já mám raději veganské verze, místo vajíčka jsem použila chia semínka a sýr jsem nahradila mandlovou moukou. Ze začátku jsem se trošku bála výsledku, ale nakonec to dopadlo nad moje očekávání. Těsto bylo jemné, měkké a vláčné.

Výhody

  • přesně víte, jaké suroviny dáváte do těsta (můžete si je přizpůsobit podle toho, co máte rádi, případně podle aktuální úrody na zahradě)
  • měkčí a podstatně vláčnější těsto oproti klasickým
  • těsto neobsahuje lepek, je tedy snadněji stravitelné, vhodné i pro lidi s celiakií
  • v kombinaci s chia semínky a mandlovou moukou si keto pizzu ze zeleninového těsta mohou dopřát i vegani, vegetariáni a lidé s intolerancí na laktózu

Nevýhody

  • časově náročnější příprava, protože zeleninu je potřeba nejdříve očistit, předvařit apod.
  • těsto není tak křupavé

Moučné těsto

Zeleninové těsto je zdravé i nízkosacharidové, ale pizza z něj nechutná tak jako ta klasická. Podstatně více se k ní přiblížíte použitím mandlové, případně kokosové mouky, které jsou známé nízkým obsahem sacharidů. Pokud se vám jejich cena zdá trošku vyšší, můžete je nahradit psylliem nebo proteinovým nápojem. Tato alternativa je populární zejména mezi sportovci. Podobně jako v případě zeleninového těsta, i těsto z mouky nebo jiného ,,prášku“ je potřeba doplnit o další ingredience – cottage sýr, parmezán, vajíčko nebo chia semínka.

Videorecept na přípravu keto pizzy s použitím KetoDiet proteinového nápoje:

UPOZORNĚNÍ: Mandlová a kokosová mouka sice nemají tak vysoký podíl sacharidů jako polohrubá, ale je vyšší než v případě zeleniny. Myslete na to, když budete dávat na pizzu další ingredience, abyste nepřekročili povolené množství sacharidů.

Výhody

  • těsto je křupavější, chutná velmi podobně jako u klasické pizzy
  • pokud do korpusu nedáte vajíčko a sýr, bude tato low carb pizza vhodná i pro vegany
  • lépe se pracuje s ,,práškem“ než se zeleninou
  • neobsahuje lepek
  • rychlejší příprava, nemusíte čistit a předvařovat zeleninu

Nevýhody

  • trošku vyšší podíl sacharidů, musíte být opatrní při volbě dalších ingrediencí

Korpus ze směsi na keto pizzu

Podstatně snadnější způsob, jak si připravit těsto na low carb pizzu, je použít předpřipravenou směs ve formě prášku. Ten se často smíchá s předepsaným množstvím čisté vody a vytvaruje, vyválí do tenké placky. Včetně malého obsahu sacharidů, pouze 5,5 gramů na 100 g, můžete najít v jeho složení i další zdraví prospěšné vitamíny a minerální látky. Taková směs je k dispozici v nabídce ketonové diety KetoFit, nebo KetoMix diety, v rámci které je dodávána spolu s keto rajčatovou omáčkou, tzv. salsou.

VĚDĚLI JSTE, ŽE: Chutná keto pizza se dá připravit i ze směsi na přípravu omelety KetoMix. Ať se líbí, tady je videorecept:

Výhody

  • příprava je podstatně jednodušší a časově nenáročná
  • nevyžaduje žádné další přísady, pouze vodu
  • některé druhy, například KetoFit, obsahují celou řadu vitamínů a minerálních látek
  • snadno zjistíte množství sacharidů na jednu porci a také podíl dalších makroživin

Nevýhody

  • většina těchto směsí obsahuje laktózu, lepek a stopy vajec, nejsou tedy vhodné pro vegany a lidi s alergií na zmiňované složky

Hotový (předpečený) korpus

Ne každého okouzlilo vaření a pečení. Zatímco někdo se v kuchyni zdržuje celé hodiny, pro jiného je i 15-minutová příprava snídaně trestem. Přesně tuto skupinu lidí potěší hotové, upečené keto pizza těsto KetoFit. Stačí si ho doplnit omáčkou spolu s dalšími ingrediencemi a dát na 5 minut zapéct do trouby. Neušpiníte si téměř žádné misky, nic nemusíte míchat a chutný oběd nebo večeři máte hotovou do několika minut. Takové hotové korpusy, těsta na pizzu najdete kromě zmíněného e-shopu i v obchodech s biopotravinami a zdravou výživou.

Upečený korpus na keto pizzu, který stačí pouze doplnit omáčkou spolu s dalšími ingrediencemi a dát zapéct
Hotové těsto na keto pizzu KetoFit

Výhody

  • vzhledem k rychlé přípravě šetří čas a hodí se v situacích, kdy nemáte energii vařit, ale máte chuť na něco dobrého a zdravého
  • příprava nevyžaduje speciální kulinářské dovednosti a nezůstane vám po ní téměř žádné špinavé nádobí
  • má vysoký podíl bílkovin a vlákniny
  • nemusíte hledat v tabulkách a počítat nutriční hodnoty jednotlivých makroživin, všechny potřebné informace jsou vypsány na zadní straně balení

Nevýhody

  • těsto není tak vláčné, spíše sušší
  • může obsahovat alergeny: lepek, laktózu, sóju. Pokud máte alergii na některou z těchto složek, dejte si pozor na složení

Druhy omáček

Další ingrediencí, bez které by pizza nebyla tak dobrá, je omáčka. Nejčastěji se používá rajčatová, ať už z čerstvých rajčat nebo přetlaku. V případě, že nemáte čas ani možnost připravit si čerstvou omáčku a nechcete použít kečup plný sacharidů, zkuste se poohlédnout po hotové omáčce. Široký výběr takových omáček najdete například v DM drogeriích nebo v nabídce vybraných ketonových diet. Při výběru však buďte opatrní a všímejte si podílu sacharidů. Ne každá omáčka je nízkosacharidová. Pokud máte alergii na rajčata, zkuste místo omáčky použít zakysanou smetanu. Z vlastní zkušenosti mohu napsat, že výsledek je více než dobrý.

VĚDĚLI JSTE, ŽE: Některé low carb rajčatové omáčky na pizzu, například rajská omáčka KetoFit, se dají použít i na těstoviny, případně k masu.

Jaké ingredience na low carb pizzu zvolit?

Tak a teď začíná ta nejkreativnější část, kterou mám z celé přípravy pizzy nejraději. Ano, u low carb pizzy musíte dávat přednost nízkosacharidovým ingrediencím, ale těch je naštěstí stále velké množství. Zatímco žampiony, rukola, bazalka, mozzarella či olivy zasytí vegetariány, kuřecí maso, slanina, případně pikantnější salám potěší milovníky masa. Střídmější byste měli být u rajčat, cibule, vařené kukuřice, sladkých brambor, červené papriky a hub shitake, které mají vyšší podíl sacharidů. Včetně zmíněných ingrediencí nezapomeňte ani na olivový olej a bylinky, které dodávají pizze specifickou chuť a vůni. (2)

PROTEINOVÁ LOW CARB PIZZA
KetoMix pizza
Nízkokalorický kečup
KetoFit pizza
Pizza těsto
Rajčatová omáčka

Recepty na low carb pizzu

Abych vám to trošku usnadnila a nemuseli jste přemýšlet nad výběrem ingrediencí, případně hledat na internetu recepty, přináším vám 3 recepty na low carb pizzu, které jsem sama vyzkoušela, a chutnaly mi ze všech nejvíce.

Low carb pizza s rajčaty a mozzarellou

Ingredience:

Postup:

Jelikož jsem chtěla vyzkoušet co nejvíce druhů těsta, na přípravu jedné pizzy jsem použila i hotový korpus protein pizza KetoFit. Rozbalila jsem ho z obalu, doplnila rajčatovou omáčkou KetoFit a přidala trošku olivového oleje. Navrch jsem dala kousky mozzarelly, rajčata, koření spolu s oreganem a řeřichu. Takto připravenou pizzu jsem dala na 5 minut zapéct při 160°C. Hned po upečení doporučuji okraje potřít olivovým olejem nebo vodou, aby nebyly příliš suché.

Low carb pizza z hotového korpusu KetoFit s mozzarellou, rajčaty a řeřichou je hotová do 10 minut
Low carb pizza z hotového korpusu KetoFit

Low carb cuketová pizza se žampiony a rukolou

Ingredience:

  • 2 hrnky nastrouhané cukety
  • 2 velké vejce nebo ½ hrnku gelu z chia semínek (veganská verze)
  • ½ hrnku mozzarelly nebo ¾ hrnku mandlové mouky (veganská verze)
  • čtvrt lžičky soli
  • rajčatová omáčka KetoFit nebo kečup bez kalorií KetoMix
  • žampiony
  • rajče
  • rukola
  • olivy

Postup:

Začněte s přípravou těsta. Cuketu si očistěte, překrojte na polovinu, vyndejte střed a nastrouhejte na silnější kousky. Smíchejte spolu s chia semínky nebo vajíčky, případně mozzarellou a špetkou soli. Vytvarujte na placku a potřete nízkosacharidovou rajčatovou omáčkou. Já jsem měla doma KetoFit, tak jsem použila tu. Její příprava je jednoduchá, 20 g prášku zalijte 80 ml horké vody a zamíchejte. Následně navrch pizzy poklaďte žampiony, rukolu, olivy a pár plátků rajčat. Dejte do vyhřáté trouby a pečte cca 20 minut při 250°C. (4)

Low carb pizza z hotové směsi se zakysanou smetanou

Ingredience:

Postup:

Doma jsem měla hotovou směs na přípravu keto pizzy, připravila jsem tedy jednu pizzu i s takovým těstem. V misce jsem smíchala 40 g pizza směsi KetoFit s 25 ml vody. Těsto se mi zdálo trošku hustší, tak jsem ještě přidala trošku vody, aby se mi s ním lépe pracovalo a dalo se vytvarovat do tenké placky. Výrobce doporučuje použít při tvarování mokrou lžíci, ale mně stačilo trošku poprášit ruce zmíněnou směsí a těsto se mi přestalo lepit. Takto připravenou placku jsem dala na cca 6 minut do trouby a pekla při 160°C. Následně jsem ji vyndala, nechala chvilku vychladnout, potřela zakysanou smetanou a doplnila dalšími ingrediencemi. Takto jsem ji znovu dala do trouby na dalších 6 minut na 160°C.

Moje zkušenost s produkty na přípravu low carb pizzy KetoFit

KetoFit produkty na přípravu low carb pizzy jsou skvělou pomůckou zejména pro ty, kteří nemají čas vařit a chtějí si udržet štíhlou linii. Zpestří jídelníček a pomohou zahnat hlad v krizových situacích. Na druhé straně je potřeba zdůraznit, že většina z nich obsahuje lepek a stopy sóji, vzhledem k tomu nejsou vhodné pro každého.

Hotový korpus

Co se týče náročnosti a rychlosti přípravy, vyhrává u mě KetoFit hotový korpus, na který jsem už pouze doplnila suroviny a dala na pár minut zapéct. To, co mu však musím vytknout, není chuť, ta byla skvělá, ale postup přípravy. Na obalu sice byla informace, jak dlouho se má korpus ještě spolu s ostatními surovinami dopékat, avšak nikde nebyla zmínka při kolika stupních. Poprvé jsem tedy troubu nastavila na 200 stupňů a pekla přibližně 5 minut. Těsto bylo při okrajích už trošku vysušené, při další jsem tedy zvolila nižší teplotu a delší pečení, cca 7-8 minut při 160 stupních. Těsto nebylo tak suché, přičemž okraje nebyly spálené, ale byly příjemně křupavé, přesně takové, jaké mám ráda.

Hotový, už upečený korpus na low carb pizzu s nízkým obsahem sacharidů a vyšším podílem vlákniny a bílkovin
Hotový korpus na low carb pizzu

Rajčatová omáčka

Řekněme si upřímně, kdo z nás místo omáčky z čerstvých rajčat sáhne raději po kečupu? Já jsem tuto sladkou vychytávku použila při přípravě keto pizzy už několikrát, a to se v konečném důsledku projevilo i na váze. Když jsem objevila nízkosacharidovou omáčku KetoFit, měla jsem k ní menší předsudky, protože omáčky z prášku moc nemusím. Naštěstí mé obavy byly zbytečné. Prášek se dá ve vodě dobře rozmíchat, tudíž nezůstávají žádné hrudky a omáčka je snadno roztíratelná. Na můj vkus byla trošku sladší, avšak jak se říká: ,,sto lidí, sto chutí“.

Rajčatová omáčka KetoFit má nízký podíl sacharidů, díky čemuž je skvělou alternativou kečupu
Směs na přípravu rajčatové keto omáčky

Směs na přípravu těsta

Jako poslední zmíním moje postřehy z hotové keto směsi na přípravu korpusu. Ten zvládnete udělat během několika minut, avšak doporučuji vám do těsta přidat více vody, aby nebylo tak husté a snadněji se vám s ním pracovalo. Podle pokynů výrobce by měla být placka tenká, ale dejte pozor, aby nebyla až příliš. V takovém případě se vám rychle připeče a bude vysušená. Než přidáte omáčku, korpus potřete olivovým olejem, zejména okraje. V případě, že vám chutná slanější těsto, klidně do směsi přidejte špetku soli nebo trošku strouhaného eidamu.

Směs na přípravu korpusu na keto pizzu, do které stačí pouze přidat vodu a zamíchat
Směs na přípravu low carb pizzy ve formě prášku KetoFit

Časté otázky

Dá se low carb pizza opětovně ohřívat v troubě či v jaké fázi keto diety se může konzumovat? Odpovědi nejen na tyto otázky se dozvíte v následujících řádcích.

Mohu low carb pizzu opětovně ohřívat v troubě?

Samozřejmě. Pokud si chcete kousek low carb pizzy odložit i na večeři, klidně si ji ohřejte v mikrovlnné troubě. Neohřívejte ji ale příliš dlouho, aby se okraje nevysušily, ale pouze 10-20 sekund. (6)

Kolik má low carb pizza sacharidů?

To závisí na konkrétním druhu low carb pizzy. Ve většině případů se však podíl sacharidů pohybuje od 2 do 4 gramů na jednu porci. Pouze pro srovnání, v jedné porci klasické šunkové pizzy je 19 g sacharidů, tudíž několikanásobně více. (5)

Od jaké fáze keto diety je povolena konzumace low carb pizzy?

V případě, že použijete hotový korpus nebo předpřipravenou směs KetoFit spolu s rajčatovou omáčkou a doporučenými ingrediencemi, jednu porci denně si můžete dopřát již v 1. fázi KetoFit diety, ve fázi hubnutí. Seznam povolených potravin, především zeleniny, v 1. fázi, najdete na oficiální webstránce ketonové diety KetoFit.

JAK ZHUBNOUT
S keto dietou zaručeně zhubnete, jelikož je postavena na biochemických procesech v organismu (viz video). Důležité je, abyste pořád byli ve stavu ketózy. Nenechte se odradit cenou balíčků, vyjde vás to mnohem levněji než opakované kupování neúčinných produktů. Zjistěte, kolik potřebujete zhubnout a přečtěte si návod, jak začít.
Prodejci keto dietyKetoDietKetoMixChiaShake
Chci zhubnoutDo 5kgDo 10kgDo 15kgNad 15kg
Jídla na hubnutíDietní snídaněDietní obědDietní dezertyDietní těstovinová jídlaLow carb pečivo
Krabičková dietaZdravé stravováníMyChef KitchenNutric BistroChytrý jídelníček
Zkušenosti s keto dietou28 denní deník hubnutí
Výživovo na hubnutí doporučuje keto dietu. Pokud ale z různých příčin chcete dát přednost práškům, tak vězte, že prášky na hubnutí mají pouze podpůrný efekt a neudělají to za vás. Účinné mohou být pouze v kombinaci s vyváženým jídelníčkem a pravidelným pohybem.
Přípravky na hubnutíBlokátor hladuDietní těstovinyPilulky na hubnutíNízkokalorické sladidloSpalovač tukůSirupy bez cukruKáva a čaj na hubnutíNízkokalorické dresinky

Závěr

Možností, jak si připravit low carb pizzu, je opravdu několik. Od použití předpřipravených ingrediencí až po ty vlastní, přímo ze zahrádky. Jaký způsob preferujete vy? Trávíte hodně času v kuchyni a děláte si vlastní těsto nebo raději upřednostňujete hotové směsi, ze kterých je low carb pizza připravena během několika minut?

Zdroje:

(1) The best low-carb and keto pizza recipes. Dostupné na: https://www.dietdoctor.com/low-carb/recipes/pizza

(2) Top 15 Vegetables Highest in Sugar. Dostupné na: https://www.myfooddata.com/articles/high-sugar-vegetables.php

(3) Is Pizza Keto-Friendly? Dostupné na: https://ketologic.com/blogs/articles/is-pizza-keto-friendly

(4) Zucchini Crust Pizza. Dostupné na: https://www.tasteofhome.com/recipes/zucchini-crust-pizza/

(5) Low carb pizza. Dostupné na: https://healthyfitnessmeals.com/low-carb-pizza/

(6) Pizza Pizza Introduces Keto Crust: A low-carb Option for Keto Pizza Lovers. Dostupné na: https://www.newswire.ca/news-releases/pizza-pizza-introduces-keto-crust-a-low-carb-option-for-keto-pizza-lovers-853354763.html

5/5 - (1 vote)
Obdivovatelka přírody, milovnice čtyřnohých chlupáčů, a tak trochu introvertka. V životě se řídím mottem: ,,S úsměvem je den hezčí.“ Svými články se proto snažím nejen pomoci, ale také vykouzlit úsměv na tváři :)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..